LT EN
Lapkričio 18 d., SEKMADIENIS
ŽEMĖLAPIS

Nuotaikos ir sveikatos negadinantys batai: gydytojas pataria, kaip išsirinkti

2018 08 28

Per vasarą įpratome prie lengvų, patogių basučių, sportinių batelių. Ar prasidėjus rudens sezonui nepakenksime sau, staiga, be pasiruošimo apsiavę aukštakulnius ar naujus stilingus batelius? Santaros klinikų ortopedas traumatologas dr. Giedrius Kvederas pataria, ką daryti, kad netinkama avalynė negadintų mums nei nuotaikos, nei sveikatos.

Išbandyta, įprasta – vadinasi, patikima

„Sugadinti sveiką pėdą ne taip jau lengva. Normalios konstitucijos, normalios anatomijos žmogus praktiškai gali dėvėti bet kokią avalynę – basutes su dirželiais plonu ir plokščiu padu, batus su platforminiais padais ar aukštakulnius. Tačiau tam tikri batai apkrauna vienas ar kitas pėdos dalis, todėl juos dėvint ilgai ir neatsargiai galima sulaukti rimtų sveikatos bėdų“, – sako gydytojas.

Dr. G. Kvedero manymu, jei žmogus pripratęs prie kokio nors tipo avalynės, tai jis neturėtų skubėti jos keisti kitokio tipo batais. Tikriausiai toks žmogus jaučiasi gerai su ta avalyne, kurią avi. Visos problemos, anot gydytojo, prasideda, kai mes, turėdami sveikas pėdas, staiga pasirenkame dėvėti kitokią avalynę. Pavyzdžiui, iki šiol nešioję minkštus, patogius batus, staiga apsiauname basutes plonu padu. Minkštas padas ne tik prisitaiko prie liečiamo paviršiaus, bet ir amortizuoja mūsų atsirėmimą, švelnina pėdos atsitrenkimą į žemę. Todėl jei iki šiol nebandėme avėti basučių plonu padu, galime prisišaukti tam tikras ligas.

Tas pats pasakytina ir apie aukštakulnius. Kai kurios moterys taip prie jų pripratusios, kad jos nesijaučia patogiai nei basos, nei avėdamos paprastus žemakulnius batelius. „Jei prie savo avėjimo įpročių pripratę žmonės gerai jaučiasi, tikrai nerekomenduočiau jiems kitokios avalynės“, – sako dr. G. Kvederas.

Gydytojas taip pat atkreipia dėmesį, kad pėdos problemas dažniausiai sukelia ne avalynė, bet pėdos anatomija.  Pavyzdžiui, dėl atsikišusio kauliuko kai kurie žmonės negali apsiauti bet kokių batų. Tačiau jaunas žmogus, kuris neturi viršsvorio, dažniausiai nejaučia problemų net ir dėl nelabai patogios avalynės, pavyzdžiui, mielai dėvi basutes ploniausiu padu.

Nesimatuojame – rizikuojame

Visiems vienodo recepto, kaip keičiantis sezonui prisitaikyti prie naujo tipo avalynės, irgi nėra. Galbūt svarbiausia šiuo atveju yra batų kokybė.

„Batai turi būti patogūs ir nespausti kojos. Žmonių pėdos pasižymi įvairia anatomija – yra ilgesnių ir trumpesnių, siauresnių ir platesnių pėdų, didesnio ar mažesnio pėdos skliauto. Ši įvairovė atitinka normą. Tiesiog turime susirasti batus, kurie tinka mūsų pėdų formai, kurie nespaudžia, netrina, ir tai jau bus svarbus žingsnis, išvengiant nuospaudų, saugantis kitų sveikatos bėdų“, – aiškina gydytojas.

Etalonas – sportiniai bateliai

Dr. G. Kvederas taip pat pastebi, kad ne visiems batams svarbu, kad jie idealiai tiktų. Jei tai apavas, su kuriuo žygiuosime 10–20 kilometrų, tai tokie batai tikrai turi būti mums idealūs. Tačiau jei tai bateliai, su kuriais nueiname į operos ir baleto teatrą, tokiems bateliams nebūtina kelti tokių aukštų reikalavimų. Vis tik kasdienę avalynę, su kuria vaikštome į darbą ar ją avime visą dieną, keliaujame didelius atstumus, turime rinktis labai gerai pasimatavę.

Šiomis savybėmis paprastai pasižymi daugelio žmonių pamėgti sportiniai bateliai. Jie yra adaptuoti pėdai ir didesniems krūviams. Jie sušvelnina pėdos atsirėmimą į žemės paviršių, paskirsto pėdai tenkantį krūvį. Jie padaryti iš medžiagos, kuri nespaudžia pėdos, tačiau gana tvirtai prilaiko ją, kad pėda neslankiotų ir kad avalynė neišsiklaipytų, neišsidėvėtų kreivai. Neatsitiktinai dar anksčiau už mus sportinius batelius įvairiomis progomis ėmė dėvėti vakariečiai ar amerikiečiai.

Ne sportiniai, bet ne mažiau patogūs

Gydytojas atkreipia dėmesį, kad patogi avalynė dažnai būna brangesnė, tačiau jei batai tikrai kokybiški ir tarnaus kelis sezonus, galbūt mes galime ir sutaupyti mokėdami daugiau. Kita vertus, visi esame turėję batų, kurie mums gražūs, tačiau jų nelabai mėgstame, nes nėra patogūs.

Aukštakulniai, anot dr. G. Kvedero, irgi nėra labai fiziologiškai netinkamas apavas. Kita vertus, tokie bateliai ne tik apkrauna pėdos priekinę dalį, bet, jei yra elegantiškai siauri, tą pėdos dalį spaudžia ir žaloja. Tad gal ir gerai, kad dauguma moterų tokia avalyne nepiktnaudžiauja – apsiauna jais tik per šventę ar šokių vakarą.

Nauji batai – ne žygiui

Gydytojas įvardija ir vieną dažniausių klaidų: nusiperkame batus ir jų neišbandę išvykstame į kelionę, kur tenka daug vaikščioti. Pasekmė – nutrintas užkulnis, pirštai. Kartais kiaulystę gali iškrėsti ir patikrinti batai. Visą dieną pravaikščiojus ar prasėdėjus lėktuvuose, oro uostuose nuleistomis kojomis pėdos patinsta, tuomet ir „mylimi“ batai gali spausti ir trinti. O jei batų padai per ploni, neamortizuoja susilietimo su žeme, jei dėl nepatogių batų perkraunamos pėdos, tai po tokių žygių gali prasidėti įvairūs pėdų uždegimai ir su jais susiję skausmai.

Pėdos minkštųjų audinių uždegimas, pasireiškiantis skausmu, kartais atrodo menkas negalavimas, tačiau ne visada pavyksta jį lengvai įveikti. Pagrindinė tokio uždegimo gydymo sąlyga yra ramybė, tačiau kartais nepavyksta laikytis šio rėžimo – mums sunku nejudinti uždegimo vietos. Taip jau susiklosto, jog neatidėliotini kasdieniai reikalai verčia vaikščioti, neleidžiame procesui nurimti ir ilgainiui uždegimas tampa lėtiniu, kurį jau daug sunkiau pagydyti. Pasako jo, ortopedams traumatologams ne naujiena, kai žmonės pas juos ateina po aktyvių, pažintinių kelionių. Po tokių išvykų dažnai pradeda skaudėti kulno, pado ar čiurnos sritis.

„Žmogus kreipiasi į gydytoją sakydamas, kad skausmas jam nepraeina jau mėnesį. Panašiais atvejais gali būti sunku išgydyti ir nedidelį uždegimą. Tas pats pasakytina ir apie nuospaudas. Batuose pėdos šunta, spaudžiamos, trinamos, todėl pritrintas pūsles ar žaizdas sunku prižiūrėti, gali komplikuotis infekcija ir sunkiomis pasekmėmis. Dėl to turėtume laiku nutraukti žalojantį poveikį“, – aiškina gydytojas.

Santaros klinikų ortopedo traumatologo dr. Giedriaus Kvedero patarimai, renkantis avalynę:

  1. Nėra vieno batų modelio, kuris tiktų visiems. Žmogaus pėdų formų ir dydžių įvairovė yra didžiulė.
  2. Venkite slidžių batų. Nors jie nenutrins jūsų pėdos, bet gali „padėti nusisukti sprandą“.
  3. Įvertinkite padą ir kulniuko aukštį. Batų padas turėtų būti pakankamai tvirtas, amortizuojantis, jo kulnas, kaip nustatyta, turi būti apie 2 centimetrų aukščio – toks geriausiai palengvina pėdos apkrovimą.
  4. Atkreipkite dėmesį į apavo formą. Įvairūs išgaubimai batuose turėtų palaikyti pėdos skliautą. Daugelis batų tokius turi, nors vieniems žmonėms jie labiau svarbūs, o kitiems – nelabai.
  5. Rinkitės patogumą. Batai turi būti patogūs, nekelti jokių skausmų ar diskomforto jausmo.
  6. Neskubėkite keisti įprasto avalynės tipo. Žmonėms, susirūpinusiems savo pėdų sveikata, gydytojas taip pat pataria: tik nedarykite drastiškų sprendimų, neskubėkite pakeisti savo avėjimo įpročius.
  7. Ilgai kelionei pėsčiomis netiks visiškai nauji batai. Jei tai ką tik įsigyti, nepranešioti, neišbandyti batai, tokia kelionė gali baigtis ne tik pūslėmis, bet ir pėdų uždegimais.
  8. Matuokitės. Nepirkite nepasimatavę kasdienai ar aktyviam naudojimui skirtų batų.
  9. Jei jūsų pėda „reikli“ batams, ir ne bet kas tinka, pabandykite susirasti „savo“ gamintoją ir modelį. Dažnai dėl mados metai iš metų keičiasi bato išvaizdą, tačiau vidines bato savybes ir formas ta pati firma stengiasi išsaugoti.
  10. Pirma – patogumas, paskui – mada.

NAUJIENŲ PRENUMERATA


Užpildykite raudonai pažymėtus laukus
Naujienų prenumerata užregistruota.