LT EN
Rugpjūčio 21 d., ANTRADIENIS
ŽEMĖLAPIS

Šešios taisyklės: ką daryti, kad sportas žiemą virstų sveikata

2018 02 13

Šaltuoju sezonu lauko temperatūra yra gerokai žemesnė nei gyvenamosiose patalpose. Santaros klinikų  sporto medicinos vyresnioji gydytoja-rezidentė Aušra Lūžaitė atkreipia dėmesį, kad lauke sportuojančiam žmogui reikia prisitaikyti prie šio temperatūrų skirtumo.

Gydytoja rekomenduoja sportuoti žiemą mėgstantiems žmonėms tinkamai apsirengti, skirti dėmesio apšilimui, neužmiršti skysčių ir vartoti vitamino D preparatus.

1. Pagal aplinkybes renkitės 1–3 sluoksniais. „Vienas svarbiausių dalykų sportuojant žiemą yra tinkama apranga. Ruošiantis sportuoti šaltame ore, reikėtų rengtis trimis sluoksniais. Drabužiai turėtų būti laisvi, nevaržantys.“, – sako gydytoja.

Pirmasis yra bazinis sluoksnis, kuris turėtų apsaugoti nuo staigaus šilumos praradimo. Tai iš specialių medžiagų pagaminti drabužiai, gerai sugeriantys ar sulaikantys prakaitą ir dėl to nesušlampantys. Jei dėvime šiuos drabužius, fizinio krūvio metu ar iškart po jo, kūnas greitai neatvėsta net ir suprakaitavus. Visiškai priešingas efektas gaunamas dėvint medvilninius drabužius: krūvio metu išsiskyręs prakaitas nėra sulaikomas ir atlieka savo funkciją – vėsina kūną.

Antrasis aprangos sluoksnis – tai izoliacinis, jis pasirenkamas pagal oro temperatūrą. Rekomenduojama, kad tai būtų natūralaus pluošto drabužiai (pvz. vilnos). Jeigu temperatūra nėra nukritusi žemiau nulio, šio sluoksnio galima apskritai atsisakyti.

Trečiasis, arba viršutinis sluoksnis, pasirenkamas pagal oro sąlygas. Rekomenduojama, kad jis būtų orui nelaidus ir atsparus drėgmei bei lietui: šios savybės yra būdingos sportinėms striukėms.

2. Apšilkite. Sportuojantiems šaltu oru žmonėms A. Lūžaitė pataria daugiau dėmesio skirti apšilimui. „Žiemą sportuojant lauke raumenims sušilti ir juos „įdarbinti“ reikia daugiau laiko. Dėl to šaltuoju sezonu apšilimas turėtų užtrukti šiek tiek ilgiau nei šiltuoju sezonu. Taip pat svarbu saugoti kojas ir rankas, veidą. Veidą tiktų pridengti skarelėmis ar specialiomis kaukėmis. Slidinėjant ar bėgant rankos gali greitai nušalti. Krūvio metu organizmas „sutelkia“ dėmesį į centrinius organus, dirbančius raumenis, o periferinė kraujotaka sulėtėja. Paviršinės kraujagyslės spazmuoja ir dėl šalčio. Todėl nors kūnui nėra šalta, galūnės, veidas gali lengvai nušalti– į tai irgi reikėtų atkreipti dėmesį“, – aiškina gydytoja.

Apšilimui tinka tempimo pratimai, bėgimas nedideliu tempu. „Apšilimas yra reikalingas, kad griaučių ir širdies skersaruožiai raumenys galėtų „įsidirbti“ ir pasiruošti aprūpinti organizmą krūvio metu reikiamu energijos kiekiu“, – aiškina A. Lūžaitė.

3. Vartokite skysčius. Lūžaitė taip pat atkreipia dėmesį į šaltuoju metu dažnai daromą žmonių klaidą – jie nevartoja pakankamai skysčių.

„Fizinio krūvio metu žmogus prakaituoja tiek žiemą, tiek vasarą. Taip pat žiemą daugiau vandens netenkama ir per kvėpavimo takus. Šaltuoju sezonu šis skysčių netekimas mažiau jaučiamas negu vasarą. Todėl klysime manydami, kad žiemą vandens vartojimui galime skirti mažiau dėmesio“, – aiškina gydytoja.

4. Vartokite vitaminą D. Atskiras gydytojos patarimas sportuojantiems žiemą – vartoti vitamino D preparatus. „Šis vitaminas ypač svarbus žiemą – padeda stiprinti raumenų-kaulų, imuninę sistemas“, – atkreipia dėmesį A. Lūžaitė.

5. Saugokitės slidžios dangos. Gydytoja pataria žiemą įvertinti slidžios, nestabilios sniego ar ledo dangos pavojus – šiuo metu sportuojantiems traumų tikimybė labai padidėja.

6. Nesportuokite šalia centrinių miesto gatvių, piko valandomis. Sporto medicinos gydytoja primena, kad miesto gatves pamėgusiems bėgikams žiema nesiūlo švaresnio oro nei kitais metų laikais. „Sportuojantiems mieste šaltuoju sezonu kaip ir visais metų laikais reikėtų vengti centrinių miesto gatvių, ypatingai piko valandomis“, – sako A. Lūžaitė.

Daugeliui žmonių sportas žiemą yra saugus, tačiau lėtinėmis, ypač širdies ligomis sergantiems pacientams, svarbu žinoti, kad šaltis yra papildomas krūvis organizmui, todėl šaltuoju metų laiku prieš išeinant sportuoti į lauką reikėtų pasitarti su gydytoju.

NAUJIENŲ PRENUMERATA


Užpildykite raudonai pažymėtus laukus
Naujienų prenumerata užregistruota.